Debatt om samfunnsøkonomi eller
samfunnsøkonomer
Her
finner du artikler og innlegg fra dagspressen og andre steder om
samfunnsøkonomi og om samfunnsøkonomer.
Innhold:
·
Metafordebatt En kort debatt om metaforer i samfunnsøkonomien med utgangspunkt i
Adam Smiths usynlige hånd
·
Adam Smith – hvem sin venn? Var Adam næringslivets mann, eller var han de fattiges venn
Dagens Næringsliv 10. oktober 2001
Usynlig metafor
Av Berit von der Lippe, førsteamanuensis
og språkforsker ved Markedsføringshøyskolen ved BI
Universet fagøkonomer ser inn
i, refererer ikke til en objektiv virkelighet ”der ute”, men er snarere en
virkelighet de selv konstruerer
Som
denne avisens lesere vil vite, snakket Adam Smith om ”den usynlige hånd” - en
finurlig styringsmekanisme - som et innebygdt premiss for sin tenkning om
økonomi og marked. Mitt siktemål er her å snakke om ”den usynlige metafor” som
”styringsmekanisme” og premissleverandør for apologetene av den neoklassisistiske
økonomiske tenkning.
Jeg gjør dette som språkforsker, men med
støtte hos eller referanse til en (foreløpig) liten gruppe fagøkonomer som den
senere tid har innsett at heller ikke økonomer unnslipper metaforbruk - hverken
i språkbruk eller som fundament for sin tenkning om økonomi. Kanskje burde
forståelse av metaforens forunderlige potensial snart vekke en viss interesse
også for norske fagøkonomer - uansett ståsted.
For å forstå kompliserte fenomener, som for
eksempel økonomi og økonomiske spørsmål, bruker man ofte bilder fra et antatt
mindre komplisert og mer oversiktelig område.
Noen metaforer er viktigere enn andre! Og
noen meget få er faktisk konstituerende for såvel modellbruk som for de mest
avanserte matematiske utregninger. Universet fagøkonomer ser inn i, refererer
med andre ord ikke til en objektiv virkelighet ”der ute”, men er snarere en
virkelighet de selv konstruerer. Slik er det bare. Og slik må det antagelig
være. Men det er selvsagt ikke likegyldig hva man konstruerer.
Siden man ofte - bevisst eller ubevisst -
ser det økonomiske i lys av fysikkens eller biologiens lover, betyr det at man
ser visse fellestrekk mellom det økonomiske liv hvor mennesker samhandler og
måten ulike organismer, partikler eller planeter interagerer - eller
”samhandler”. For å kunne gjøre bruk av naturvitenskapens lover - i neoklassisismen
fortrinnsvis fysikkens - på det økonomiske liv, må eller bør det finnes visse
likheter mellom dette univers og vårt. Partiklers og planeters interaksjon og
bevegelse - ”oppførsel” i forhold til hverandre - må ha visse likhetstrekk med
det som skjer i eller under økonomisk samhandling mennesker imellom. Vi må
derfor spørre oss om hvilke likheter som kan finnes mellom livene i disse to
universene - de naturvitenskapelige og vårt menneskelige, sosiale univers.
Da ser vi at det eneste disse verdener har
til felles er at mennesker, på lignende måte som organismer, partikler eller
planeter, består av masse eller substans og at både mennesker og
partikler/organismer står i en viss relasjon til hverandre. Mens partikler
derimot ikke kan sies å foreta egne overveielser eller refleksjoner, må vel
dette sies - fremdeles - å være grunnleggende for mennesket. Ikke alle går
rundt uten å tenke - som partikler (eller organismer).
Det er nesten banalt, men likevel: Mennesker
er avhengig av kultur, samfunn - kort sagt den sammenhengen vi er en del av,
vokser opp og inn i. Mennesker av i dag tenker og handler ulikt mennesker av
igår. Naturvitenskapens lover er ikke tilsvarende varierte. (Jordas bane rundt
sola, månens likeledes, er - gudskjelov - temmelig regelmessig og lovmessig.)
Mens man forlengst har innsett at fysikkens
univers ikke er like mekanisk innrettet som det man antok på Newtons tid, synes
man innen økonomisk neoklassisisme å holde fast ved denne mekaniske
naturforståelse. Ikke bare det. Man har, ifølge Philip Mirowski (med flere!)
plottet ut ett aspekt - ett fenomen - fra fysikkens univers, og lar dette fungere
som basis for økonomisk tenkning. Det er dette jeg nå skal løfte frem, det er
her den ”usynlige metafor” er å finne.
Som partiklers bevegelser i naturvitenskapen
følger prinsippet om ”the way of least effort”- tar korteste og mest
energibesvarende vei (en gjenstand faller mot bakken og ”velger” den ”korteste
veien ned”)- velger også mennesker ”the way of least effort” i byttehandel på
markedsplassen med tilbud og etterspørsel.
Handel, som handling, er da basert på
nyttemaksimering - det vil si minst mulig kostnader for mest mulig utbytte.
Energisparing i naturen er nyttemaksimering på markedet.
Økonomisk rasjonalitet dreier seg derfor
ikke om økonomisk rasjonalitet; det handler snarere om en matematisk forståelse
av økonomisk rasjonalitet. En matematisk forståelse kan selvsagt være både
legitim og vitenskapelig innen denne forskningen, men den bør da fremstå som
det den er: Matematisk - ikke økonomisk!
Tenkning basert på tenkning om mennesket som
nyttemaksimerende og ”rasjonelt” kalkulerende på et antatt fritt marked med
tilbud og etterspørsel, legger sterke føringer for landskapet mange fagøkonomer
skuer inn i. Når dette landskapet synes å dominere og langt på vei bli tatt for
gitt i forståelse av økonomisk rasjonalitet, er det neppe påtrengende å tenke
grunnleggende over egen tenkning - enn si den usynlige metafor. Når dette
(nesten) "tatt for gitte" samtidig trenger seg inn på tidligere
definerte politiske områder, blir rommet for (nesten) ferdigtenkte tanker
skremmende stort. Rommet for reell debatt om viktige politiske spørsmål blir
desto mindre - om politikere aldri så iherdig prøver å konstruere grunnleggende
forskjeller seg imellom. Dagens politiske og for store deler av befolkningen
lite attraktive teater bør kanskje først og fremst ses i dette lys.
En smule polemisk: Når det i dag synes
(politisk) korrekt å hevde at ”markedet krever”, det ”straffer” og ”belønner”,
minner dette ikke så lite om middelalderens straffende Gud. Derfor er det jeg
spør om dagens eneste (?) overlevende isme, markedsliberalismen, er i ferd med
å bli ”vårt” nye dogme...
Dagens Næringsliv 20. desember 2001
En klam, synlig hånd
Av Martin Mörner Eide, senior
kunnskapsingeniør ved Computas as.
Hvor er sammenhengen mellom kunnskap og
verdiskaping, mellom filosofi og økonomi?
I (...) reaffirm with emphasis (...) that
the sun is real, and also that it is hot - in fact as hot as Hell, and that if
the metaphysicians doubt it, they should go there and see.
Winston Churchill 1947
Berit
von der Lippes innlegg og kritikk av økonomers syn på den ”virkelige verden”
versus den ”konstruerte verden” 10. oktober, reiser en viktig debatt som peker
utover økonomenes geledd. Hun berører indirekte den grunnleggende
problemstilling i dagens kunnskapssamfunn: Sammenhengen mellom kunnskap
(filosofers doméne) og verdiskaping (økonomers doméne). Med andre ord,
økonomisk filosofi.
Von der Lippes utgangspunkt er at Adam
Smiths ”usynlige hånd” er én del av ”den usynlige metafor” innen økonomi.
Hennes påstand er at ”markedsliberalismen” er i ferd med å bli ”vårt' nye
dogme”. Den ”usynlige hånd” tjener, ifølge henne, som styringsmekanisme for
økonomer og andre, for eksempel politikere! Dette er ingen kontroversiell
påstand. Ifølge flere økonomer og mange samfunnsvitere er påstanden ”trivielt sann”
- og har vært det lenge. Markedsliberalismen som dogme (ideologi!?) gjelder
ikke bare de såkalt sosialdemokratiske land, men i hovedsak hele planeten.
Nyklassisk mikroøkonomisk teori er den
rådende teori eller, om man vil, ortodoksi og skolelatin innen økonomi. Det har
den vært det i mer enn 100 år. Adam Smiths hovedverk: ”Wealth of Nations”, fra
1776, var langt mer en moralfilosofisk tilnærming enn en økonomisk. Han er
berømt innen økonomi og andre samfunnsvitenskapelige disipliner for sin
metafor: ”The invisible hand”, daglig omtalt som markedsmekanismen. Her ser man
ved hjelp av von der Lippes utgangspunkt at bruken av metaforer innen økonomi;
”visible” eller ”invisible”, ikke er av ny dato. Den undervisning som i dag gis
ved lærestedene er også spekket med metaforer. ”Forståelse av metaforens
forunderlige potensial”, er nok ikke så ukjent for økonomer som hun later til å
tro. Det er sannsynlig kunnskapen, snarere enn uvitenhet om metaforer, som er
en av årsakene til markedsliberalismens spredning.
Von der Lippe har helt rett i at metaforer
bærer i seg en stor kraft til å forstå, kanskje også forklare fenomener i den
”virkelige verden”. Nå er det slik at metaforer ofte er tvetydige/flertydige og
dermed enkle å gjemme seg bak i en diskusjon/argumentasjonsrekke. Dette er lite
ønskelig. Man kan gjerne være, som von der Lippe er, skeptisk til økonomers
utstrakte bruk av økonomiske modeller i matematisk form. Det man imidlertid
oppnår ved hjelp av disse er for eksempel konsistens og entydighet - mer enn man
kan hevde ved anvendelse av metaforer. Påstanden er at matematikk er det mest
konsistente, hermeneutiske symbolsystem menneskene har skapt (ref: A.
Korzybski). Hovedpoenget er at metaforer allerede er vel innarbeidet hos
økonomer. De har lite å vinne på mer utstrakt bruk av disse, og de er ikke
”usynlige”.
von der Lippe ”slår inn åpne dører”!!?
Hennes analogi til fysikk og Newtons
mekanistiske verdensbilde halter. Uansett hva Phillip Mirowski mener om denne
analogien, synes man å være på ville veier. Økonomene, Mirowski, McClosky
(metaforguruen), Weintraub, Klamer med flere baserer både sin metodologi
(hvordan vi kan nå kunnskap) og ikke minst sin epistemologi (hva er kunnskap)
på ett konstruktivistisk fundament. Forfektere av dette kunnskapssyn hevder at
den ”virkelige verden” er utenfor rekkevidde av vår kunnskap og vårt språk. Den
”virkelige verden” (eller ”univers”) er delvis konstruert ved anvendelse av
begreper. Disse begrepene er forskjellige fra aktør til aktør og fra disiplin
til disiplin: Hver virkelighet eksisterer bare relativt til en stringent
anvendelse av begrepene.
Det konstruktivistiske kunnskapssyn medfører
utvetydig en ekstrem form for subjektivisme og relativisme. Konstruktivismen
har vært - og er - ett av nyklassiske økonomers argument for ”business as
usual”. Det var neppe von der Lippes siktemål. Hennes entusiasme for metaforer
med mer er derfor inkonsistent med målsettingen om å kritisere nyklassisk
økonomi og deres økonomer. Metaforer basert på konstruktivismen er ikke engang
”én av de mange veier til Rom”.
Min hovedpåstand er at konstruktivismen i
seg selv er en blindgate generelt, og spesielt når man ønsker å si noe om den
”virkelige verden”. Videre er det faktisk slik at de fleste fagøkonomer
arbeider i den ”virkelige verden” og forholder seg til denne - og ikke til et
”univers de selv konstruerer”, som er von der Lippes hovedpåstand.
von der Lippe og hennes ”medsammensvorne”
begår ett fundamentalt kategorimistak ved presiseringen av den ”egentlige”,
usynlige metafor i nyklassisk økonomi. Denne er, ifølge henne, de maksimerende
aktører som nyklassisk økonomi bygger på. Hun hevder at ”økonomisk rasjonalitet
handler om en matematisk forståelse av økonomisk rasjonalitet”. Dette er feil:
Nyttemaksimerende aktører er hverken en konstruksjon, et analytisk/matematisk
utsagn eller en usynlig metafor. ”Rational economic man” er i høyeste grad
”økonomisk”. Hypotesen om maksimerende aktører er en empirisk hypotese som kan
testes både direkte og indirekte mot den ”virkelige verden”.
Det essensielle, som hun ikke nevner, er
alle negative testresultater man har observert de siste 30 år (ref. økonomisk
psykologi og eksperimentell økonomi).
Min påstand, om enn polemisk, blir at den eneste som er i stand til å
maksimere noe som helst, som konsument (ref. nytte), produsent (ref. profitt)
og offentlig sektor (ref. velferd), må være et ”allestedsnærværende vesen”, for
eksempel Gud hvis hun eller han finnes...
Man har således behov for en alternativ
tilnærming: Hvordan aktører faktisk foretar valg og beslutninger. Med andre ord
- man trenger en alternativ beslutningsteori. Kompleksiteten i
beslutningssituasjoner er så omfattende ved maksimering under risiko og
usikkerhet, at man ofte ikke engang er i stand til å formulere problemet -
langt mindre foreta faktiske beslutninger i henhold til hva teorien predikerer.
Ofte har våre beslutninger svært mange utilsiktede konsekvenser! Videre er det
slik at den menneskelige hjerne ganske enkelt ikke har evne til å maksimere
(jf. H. Simon), og
hvis man kunne, så ville man ikke (jf. R.
Selten). Maksimering er umulig også fordi man inngår i samhandling med andre
mennesker, som bare øker kompleksiteten i beslutningssituasjonen.
Hvis den ”nye” beslutningsteorien - hvor man
blant annet forkaster det konstruktivistiske kunnskapssyn og alternativt
baserer seg på et realismesyn på vitenskapelighet, så har vi den ballast som
skal til for å møte dagens hovedutfordring. Vi må se langt grundigere på
sammenhengen mellom kunnskap og verdiskaping. Oppfordringen er: Vi må nøye studere
disse sammenhenger i et tverrfaglig perspektiv, og også inkludere
språkforskeren - fordi: Den første store jobben er å ”dissekere” og
operasjonalisere begrepene. Her kan filologer gi både samfunnsvitere og
ingeniører bedre utsikt mot nye horisonter...
Hvis man, mot formodning, ønsker å tviholde
på en mer utstrakt bruk av metaforer basert på konstruktivismen, så ender man i
en blindgate!
Ja - dette er ganske enkelt et forsøk på å
”sparke liv i en død hest...”.
Dagens Næringsliv 1. februar 2002
Usynlig, klam metafor?
Av Berit von der Lippe, førsteamanuensis
og språkforsker ved Markedsføringshøyskolen ved BI
Enhver vitenskapelig tilnærming
til det økonomiske liv vil innebære forståelse basert på tolkning. Denne er
ikke kontekstuavhengig; enhver forsker er preget av tid og rom
Hvorvidt
Adam Smiths velkjente ”usynlige hånd” er klam og synlig, slik Martin Eide nokså
retorisk formulerer det i DN (”En klam, synlig hånd”, 21. desember 2001), skal
jeg la ligge. Innspillet til min artikkel om økonomisk tenkning og språkbruk
(”Usynlig metafor”, 10. oktober 2001), tilkjennegir i alle fall undertegnede en
smule heder, idet Eide åpner for betydningen av et mer tverrfaglig perspektiv
på økonomisk tenkning enn ”vi ikke-økonomer” er vante med.
Utgangspunktet er den neoklassiske
økonomiske tenkning, som, med få unntak, riktignok ikke skiller seg
grunnleggende fra andre økonomiske retninger - den marxistiskorienterte
inkludert - med hensyn til troen på en tilnærmet objektiv, universell
rasjonalitetsforståelse.
Jeg velger - også denne gang - å ta utgangspunkt i metaforen,
eller, mer eksplisitt, i metaforens pirrende og mangfoldige potens (og
impotens), dens tilstedeværelse i både språk og tanke - i og under enhver
forskningsprosess.
Som andre berømte størrelser, gjorde Newton
og Smith nettopp det som gjør noen større enn andre: De søkte å se det ene -
som ble oppfattet å være vanskelig tilgjengelig, det vil si
naturkreftene/markedskreftene - ved hjelp eller i lys av noe annet og mer
sansbart.
En mekanisk naturforståelse utgjør det
analoge i tenkningen, mens rotmetaforen - ”the way of least effort”, handling
basert på nyttemaksimering, med andre ord minst mulig kostnader for mest mulig
utbytte - ble i lang tid (og fremdeles?) hevdet av neoklassisismens troende
horder. Andre har hentet rotmetaforer fra andre naturvitenskapelige disipliner,
ikke minst fra biologien (organismetenkning). Rotmetaforer utgjør så å si selve
paradigmet, basisen for det vi hører og ser: alt fra økonomiske modeller,
avansert aritmetikk til økonomisk språkbruk. Og: Når en metafor - rotmetafor
eller mindre basal metafor - har vært i bruk over en viss tid, svinner det
metaforiske og tenderer mot å bli oppfattet tilnærmet bokstavelig. (Framstår
for eksempel naturen i dag som en maskin, noe man til evig tid kan forbedre?)
”Hånden” er ingen rotmetafor, slik Eide
synes å mene. Metaforer inn- eller opptrer på svært ulike måter og på ulike
nivåer; de kan være alt fra fundament for tenkning, til pedagogiske -
”overoppheting”, ”big bang” og ”den usynlige hånd” - eller utelukkende
blikkfangere - som i avisoverskrifter!
Påstanden jeg framhever, er at enhver
vitenskapelig tilnærming til det økonomiske liv vil innebære forståelse basert
på tolkning. Denne er ikke kontekstuavhengig; enhver forsker er preget av tid
og rom. Bare i dette faktum ligger spiren til det undertegnede beskriver som
”den sosiale konstruksjon av virkeligheten” og som Eide med flere tror han/de
kan slippe unna. At noen sosiale konstruksjoner er mer - og noen mindre - i
overensstemmelse med objektive kriterier eller fakta, sier seg selv.
Således var det neppe tilfeldig at Adam
Smith, i kjølvannet av aristokratiets tapte ære og æra, valgte Newtons
mekaniske perspektiv på naturen(s bevegelser) som analogi når han prøvde å
forstå menneskenaturen(s bevegelser) i det økonomiske liv: Som
atomenes/partiklenes antatt friksjonsfrie og regulære bevegelser, ville også
menneskenes bevegelser være det om de bare fikk framstå som selvstendige
borgere (dvs. menn), frie og uavhengige (av hva, av hvem - markedet og/eller
kvinnen?). Her ligger, grovt sagt, ytterligere elementer av det undertegnede
kaller den sosiale konstruksjon av virkeligheten.
Hvis vi antok at det kunne være mulig å
foreta sammenlikninger mellom nytteverdien for flere mennesker, flere grupper
og gjensidighet i en samhandlingsprosess, ville dette blitt en mulighet.
Analogien ville man muligens kunne hentes også fra naturvitenskapen, fra
biologi, fysikk og matematikk, men modellene ville da hatt et noe annet
fundament (en annen rotmetafor), og det økonomiske kartet ville sett noe
annerledes ut enn dagens! Det handler uansett om ”sosial konstruksjon” - som
riktignok burde suppleres med andre fagområder. Her synes Eide å gi meg støtte.
Når han mener jeg står i fare for ”å slå inn
åpne dører”, er det selvsagt sant: Jeg er da ikke alene om å peke på den
sosiale konstruksjon i denne sammenheng, men vi er få. Hvilke dører Eide ser
for seg, er jeg usikker på, men i sitt tilsvar har han muligens bidradd til i
alle fall å sette døra på gløtt - også her til lands. Er det ikke på høy tid å
slippe flere stemmer inn på det som skulle være ”idéenes frie markedsplass”?
Adam Smith – hvem sin venn?
Dagens Næringsliv 27. mars 2002
De fattiges forkjemper
Av Kalle Moene, professor
ved Økonomisk Institutt, Universitetet i Oslo.
Populærfremstillingen
av økonomen Adam Smith som næringslivets profet er blodig urettferdig mot en
mann som tok klart standpunkt for de fattige mot de rike og mektige.
Næringslivsfolk kåret
nylig Adam Smiths "An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of
Nations" til en av de mest innflytelsesrike bøkene i verden. At boken fra
1776 kom så høyt som på syvende plass, viser at Adam Smith blir betraktet som
næringslivets mann. Overalt i verden er han omfavnet av den politiske
høyresiden og mistenkeliggjort av den politiske venstresiden. Tilsynelatende er
Smiths venner i dag arbeidsgivere og konservative økonomer, mens hans
ideologiske fiender er arbeidstagere og globaliseringsmotstandere. Gir det han
skrev grobunn for slike holdninger?
Problemstillingen i boken, hvorfor noen land
er så rike og andre så fattige, er like viktig i dag som i 1776. Dengang var
det vanlig å hevde at herskernes formue av gull og edle metaller utgjorde den
nasjonale rikdommen. Adam Smith, derimot, var opptatt av hele nasjonens rikdom
i form av varer og tjenester som alle forbruker. Dette er et mål på velstand
som ikke favoriserer de rike.
Tvert om fremholdt han at ikke noe samfunn kan blomstre og være
lykkelig der det store flertallet lever i fattigdom og elendighet. Økte
arbeidsinntekter til tjenere og arbeidsfolk - det store flertallet på Smiths
tid - økte ifølge ham ikke bare samfunnets velstand direkte, men ledet også til
økt arbeidsproduktivitet.
Han pekte videre på de urimelige maktforholdene i
lønnsfastsettelsen. Hver arbeidstager sto svakt overfor sin arbeidsgiver som
kunne tåle en arbeidskonflikt så mye lenger. Dessuten hadde England en rekke
lover mot sammenslutninger av arbeidere som kunne presse lønningene opp, men
ingen lover mot sammenslutninger av arbeidsgivere som presset lønningene ned,
påpekte han. Slik er situasjonen fortsatt i mange fattige land i dag.
Adam Smith var kritisk til visse sider av fattiglovene i England,
noe mange kommentatorer tolker som motstand mot sosiale reformer. Det Smith
protesterte mot var imidlertid ikke minstelønninger og sosial omsorg, men
bruddet på arbeidsfolks rett til å bosette seg der de ønsket. Innskrenkete
rettigheter og yrkesvalg skapte store inntektsulikheter som noen tjente på.
Lediggang og
lettjente formuer gjorde godseierne rett og slett tjukke i huet
Smiths sympati var hos dem som fikk reduserte inntekter og
muligheter. Han var for eksempel for offentlig finansiert utdanning for de
fattige blant annet for at de skulle kunne fremføre sine interesser i
samfunnsdebatten.
Ifølge Adam Smith var arbeidernes velstand avhengig av økonomisk
vekst og utvikling. Vekst krevde en utstrakt arbeidsdeling, høye lønninger en
stigende arbeidskraftsetterspørsel. Men dels på grunn av spesialiseringen av
arbeidsoperasjoner og dels på grunn av manglende utdanning, innså ikke
arbeidsfolk at deres egne interesser sammenfalt med samfunnets, hevdet han.
Godseierne elsket å høste der andre hadde sådd. De utgjorde den
eneste klassen som fikk sine inntekter uten arbeidsinnsats eller annen
oppofring. Likevel hevdet Smith at også deres interesser var knyttet til hele
samfunnets. Økonomisk vekst økte etterspørselen etter mat og derved
utleieprisen på jord, godseiernes viktigste inntektskilde. Men lediggang og
lettjente formuer gjorde godseierne rett og slett tjukke i huet, mente han. De
var derfor ute av stand til å lede samfunnet ettersom de ikke forsto
konsekvensene av offentlig styring og regulering.
Den tredje klassen, arbeidsgiverne eller kapitalistene, var både
foretaksomme og smarte. Deres prosjekter og planer hadde omfattende
konsekvenser for hele samfunnsøkonomien. Adam Smith var med rette imponert over
alt næringslivet fikk til. Han pekte også på at arbeidsgiverne fullt ut forsto
sine egne interesser og samfunnets. Han var imidlertid uhyre skeptisk til deres
motiver.
Forretningsfolk møtes sjelden, sa han, uten å konspirere mot
samfunnsinteressene. Mindre konkurranse øker profitten, noe han betegnet som en
absurd skatt på resten av samfunnet. Arbeidsgiveres lovforslag for å regulere
handelen kom fra en gruppe, fremholdt han, som har interesse av å undertrykke
befolkningen, og som når anledningen har budt seg, både har sveket og
undertrykt den.
Kanskje agiterte han for marked og mot politikk nettopp fordi han
mente at den eneste klassen som hadde tilstrekkelig innsikt til å styre
samfunnet på hans tid, hadde motstridende interesser til resten av
befolkningen. Bare fri konkurranse kunne beskytte samfunnet mot monopolisering;
forbrukerne mot høye priser og arbeidstagerne mot lave lønninger.
Selv om konkurransen normalt ledet til orden og ikke til kaos,
var han langt fra blind for at markedsadferd kunne gi feilinvesteringer. Denne
formen for sløsing, mente han, hadde mindre omfang enn offentlig sløsing.
Militærvesenet fremholdt han som den verste formen for offentlig
sløsing. Store armeer produserte ingenting i fredstid og oppnådde ingenting i
krig som kunne kompensere for de store utgiftene. Vold og militær tvang ledet
til stagnasjon og degenerering - som i Afrika i dag. Han var også en svoren
motstander av koloniveldet som han beskrev inngående over hundre sider. Der
fremholdt han særlig The East Indian Company i India som et skrekkeksempel på undertrykkelse
og skadelig dominans.
Adam Smith skrev mot klassetyranni, mot de fås undertrykkelse av
de mange. Han var motstander av krig og kolonivelde, en talsmann for de
fattiges interesser, og en utpreget skeptiker til kapitaleiernes motiver. Han
er fortsatt verd å lese. De godt over tusen sidene i "Wealth of
Nations" har mye å by på - både for globaliseringsmotstandere og
forretningsfolk.
Dagens Næringsliv 10 april
20002
Den nødvendige armoden
Av Bente Aasjord,
nestleder i Attac Norge
I en kronikk i Dagens
Næringsliv tar økonomiprofessor Kalle Moene til orde for å rette opp det han
mener er en misforstått populærframstilling av Adam Smith. Han var ikke
næringslivets profet, mener Moene - Adam Smith var tvert om "de fattiges
forkjemper".
Adam Smith regnes som den ideologiske grunnleggeren av økonomisk
liberalisme. Hans menneskesyn er basert på ideen om det rasjonelle
nyttemaksimerende individ, og tanken er at individer som hver for seg søker å
maksimere sin egennytte, til sammen utvirker en almen velferdsforbedring, selv
om ingen har dette som mål. Samfunnet er, i Smiths øyne, tjent med at hver og
en sørger for seg selv. Dette er kjernen i hans berømte tese om "den
usynlige hånd", som transformerer individuelle selviske motiver til det
beste for hele samfunnet. Det var ifølge Smith markedet og det private
initiativ, med et minimum av inngripen fra statens side, som kunne få den
usynlige hånd til å virke som den skulle. Den usynlige hånden sikret også
freden nasjonene imellom ved den stadig økende gjensidige avhengighet som den
frihandelen fremskaffet.
Dagens politiske og økonomiske establishment
er sterkt inspirert av Adam Smiths ideer. Dette kommer til uttrykk gjennom en
stadig økende økonomisk liberalisering og privatisering nasjonalt og internasjonalt,
i ministererklæringer i WTO, i deklarasjoner fra utviklingskonferanser (nå sist
i Mexico) og i vilkårene IMF og Verdensbanken stiller overfor fattige land. Ja,
endog i "kampen mot terrorisme" er økonomisk liberalisme den
foreskrevne resept. Det neoliberale hegemoni er så overveldende at det er
institusjonalisert som norm for det "ansvarlige" og
"naturlige", i alle fall når det tjener de rike. Følgende slagord fra
1800-tallets globaliseringsbølge, brukt på Utenriksdepartementets egen
nettside, kan tjene som eksempel: "Frihandel er Guds diplomati".
Men hvor langt gikk Adam Smiths medmenneskelighet og omsorg for
de fattige? En kikk i hans skrifter tyder ikke på at han ønsket noen radikal
endring av de rådende maktforhold: "For hver rik mann må det være minst
fem hundre fattige, og velstanden hos de rike er ikke mulig uten de manges
armod." (Smith, i "Wealth of Nations", 1776). Han sier videre at
de store ulikhetene skaper en indignasjon hos de fattige, som nødvendiggjør
beskyttelse av de rikes eiendommer: "Det er bare under øvrighetens
beskyttelse at den som eier noe verdifullt, som er frukten av mange års -
kanskje mange generasjoners - arbeid, kan sove trygt en eneste natt. (…)
Ervervelsen av store eiendommer gjør det derfor nødvendig å opprette en
statsmakt". Det skal velvilje til for å tolke dette som et forsvar av de
fattige.
Dagens Næringsliv 16. april 2002
Kjøpmannen er helten
Adam Smith
var ikke nødvendigvis på næringslivets side hele tiden, men han kjempet i
praksis for næringslivets frihet innenfor rammene av en liberal rettsstat. Og
det er fremfor alt kjøpmannen som er helten, skriver
Tore Jørgen Hanisch.
"Populærfremstillingen
av økonomen Adam Smith som næringslivets profet er blodig urettferdig mot en
mann som tok klart standpunkt for den fattige mot de rike og mektige",
skriver Kalle Moene i en artikkel i DN den 27. mars. Denne tiltalende
karakteristikken deler ikke jeg.
Det kan neppe være tvil om at Moene er de fattiges forkjemper.
Spørsmålet er om han har rett når han skriver at "Smith er en talsmann for
de fattiges interesser og utpreget skeptisk til kapitaleiernes motiver".
Dette tror jeg blir misvisende, tildels fordi oppmerksomheten konsentreres om
Smiths hovedverk nr. 2, "The Wealth of Nations" (WN). Moene synes å
overse at Smith var professor i moralfilosofi, at "Theory of Moral
Sentiments" (TMS) var hans første bok og den som i første omgang bragte
ham ære og berømmelse.
Det er om å
gjøre å få markedet så stort og fritt som mulig
Det står for det første bemerkelsesverdig lite om de fattiges
interesser i begge bøkene ut over det at økt velstand ville gavne også de
fattige (kan testes ved hjelp av indeksene). Smith var for det annet fullt på
det rene med at kjøpmennene var mest opptatt av egen profitt, men han
understreket samtidig at egeninteressen var en meget sterk drivkraft hos alle
mennesker, høyst sannsynlig den sterkeste. Det var bakerens egeninteresse som
ga oss godt og billig brød. Hvis vi skulle basere oss på altruismen, ville
brødet antagelig bli dyrt og dårlig. Poenget var at kjøpmannskapet måtte skje
innenfor en bestemt institusjonell ramme av rett, moral og konkurranse. På
denne måten kom han i noen grad til å legitimere egeninteressen, men altså ikke
uhemmet egoisme.
Hvordan man skal holde egeninteressen innenfor moralsk ansvarlige
grenser, er nettopp et hovedtema i TMS. Boken handler altså om "moral
sentiment" og hvordan denne er avgjørende for utviklingen av et sivilisert
samfunn. Smiths moralske standpunkt er sterkt påvirket av stoisismen med et
klart innslag av kristen nestekjærlighet, hvor det altså er plikt å hjelpe de
svake i samfunnet. Dette har han til felles med den klassiske
naturrettstenkningen og med den katolske kirke.
Smiths annet hovedverk, WN, stiller spørsmålet om hvorfor noen
land er rikere enn andre. Han legger her særlig vekt på arbeidsdeling og
understreker at arbeidsdelingen ikke kan gå lenger enn markedet tillater. Det
er derfor om å gjøre å få markedet så stort og fritt som mulig. Smith var med
andre ord en varm tilhenger av globalkapitalismen. Økonomisk vekst er det
underliggende tema hele tiden, men det er særlig i tredje bok det kommer i
fokus når han skriver om økonomisk utvikling i et langsiktig perspektiv. Det
sies her helt eksplisitt at handel og kjøpmannskap er motoren i utviklingen,
kjøpmannen er entreprenøren.
Utviklingen av byer og handel var for det
første viktig fordi det skaffet et marked for produksjonen i landbruket og
dermed skapte grunnlaget for en videre produktutvikling. For det andre ble den
kapitalen som akkumulerte seg i byene for en stor del reinvestert på landet, og
kjøpmennene viste seg å være dyktige investorer og entreprenører også i
jordbruket. Som Smith lakonisk bemerker, "a merchant is accustomed to employ
his money chiefly in profitable projects, whereas a mere country gentleman is
accustomed to employ his money chiefly in expense." (bok tre, kapittel IV). For det tredje kom handel og manufakturer
gradvis til å frembringe lov og orden og dermed økt sikkerhet for individene.
Moene skriver at Smith oppfattet godseierne som "tjukke i
hue" og at de "derfor var ute av stand til å styre ettersom de ikke
forsto konsekvensene av offentlig styring og regulering". Igjen tror jeg
dette blir misvisende. Problemet er ikke at noen er tjukke i hue, men at ingen
enkeltperson eller gruppe av enkeltpersoner er i stand til å styre økonomien på
en fornuftig måte.
Det overlates best til det private initiativ og til markedet når
forutsetningene om rett, moral og konkurranse er plass, kort sagt til "den
usynlige hånd". Alternativet, det å overlate beslutningene til
politikerne, vil han sterkt advare mot:
"The statesman, who should attempt to
direct private people in what manner they ought to employ their capitals, would
not only load himself with a most unnecessary attention, but assume an
authority which could safely be trusted, not only to no single person, but to
no council or senate whatever, and which would nowhere be so dangerous of a man
who had folly and presumption enough to fancy himself fit to exercise it."
(bok tre, kapittel II).
Dagens Næringsliv 29. april 2002
Adam Smith - en venn av revolusjonen
Av Kalle Moene,
professor ved Økonomisk Institutt, Universitetet i Oslo.
Adam Smiths død
i 1790 ble i det revolusjonære Frankrike markert med stor sorg. Han ble
fremhevet som en betydningsfull filosof
og en venn av revolusjonen. Det er slik,
og ikke som en konservativ økonom, han bør bli husket - også i dag, skriver
professor Kalle Moene.
Min kronikk om Adam
Smith imøtegåes i to innlegg i Dagens Næringsliv, ett av Bente Aasjord 10.
april og ett av Tore Jørgen Hanisch 16. april.
Kronikken har tydeligvis irritert Aasjord, nestleder i Attac
Norge. Hun prøver å tilbakevise at Adam Smith var de fattiges forkjemper, slik
jeg hevder. Etter "en kikk i hans skrifter", er hun sikker på at jeg
tar feil. Jeg er imidlertid redd at hun har kikket i den misvisende
populærlitteraturen om Adam Smith, og ikke i hans skrifter. Hun gjengir noen Smith-sitater
som hun rett og slett misforstår. Smiths harme mot sosial urettferdighet -
"for hver meget rike mann må det være minst fem hundre fattige" -
oppfatter hun tvert imot som hans forsvar for økonomisk ulikhet. Dette sitatet
og de andre i slutten av artikkelen hennes, står i første kapittel i bok V av
"Wealth of Nations". Der beskriver Adam Smith blant annet hvordan
økonomisk ulikhet på hans tid ikke bare skapte konflikter mellom fattig og rik,
men også sosial rangordning, ulikhet for loven og et korrupt rettsvesen. Slike
beskrivelser er fortsatt dekkende for forholdene i mange utviklingsland og
burde derfor interessere en organisasjon som Attac. Men nestlederen ser dem
ikke.
Aasjord utlegger også Adam Smiths berømte tese om "den
usynlige hånd". Berømt tese? På de godt over tusen sidene i "Wealth
of Nations" bruker Adam Smith uttrykket "den usynlige hånd" én
og bare én gang, og da i en annen sammenheng enn Aasjords. Poenget til Adam
Smith var at kapitaleierne kunne ha interesse i å investere i hjemmeindustrien,
noe som også var nyttig for forsvaret av landet, som om de var ledet av en
usynlig hånd (andre kapittel i bok IV).
Endelig skriver Aasjord om WTO, IMF, Verdensbanken og UDs
hjemmeside, noe hverken Adam Smith, eller min kronikk om ham, berørte med et
eneste ord. Så det skal få stå uimotsagt.
Mye av det Tore Jørgen Hanisch skriver i sin
artikkel er både klart, godt og ukontroversielt. Flere steder hevder han
imidlertid at mine tolkninger kanskje er misvisende, uten at det blir helt
klart hva som ikke stemmer. La meg være polemisk:
Er det misvisende å karakterisere Adam Smith som talsmann for de
fattige? Smith selv sa for eksempel "It is but equity, besides, that
they who feed, cloath and lodge the whole body of the people, should have such
a share of the produce of their own labour as to be themeselves tolerably well
fed, cloathed and lodged", (kapittel
åtte i bok I).
Er det misvisende at Smith oppfattet godseierne som "tjukke i
hue" og at de "derfor var ute av stand til å styre ettersom de ikke
forsto konsekvensene av offentlig styring og regulering"? Smith selv
snakket for eksempel om godseierne "whose revenue costs them neither
labour nor care, but comes to them, as it were, of its own accord, and
independent of any plan or project of their own. That indolence, which is the
natural effect of the ease and security of their situation, renders them too
often, not only ignorant, but incapable of the application of mind which is
necessary in order to foresee and understand the consequences of any public regulation",
(kapittel XI i bok I).
Er det misvisende å påstå at Smith var skeptisk til kapitaleiernes
- eller kjøpmennenes - motiver? Smith selv sa for eksempel - og her kunne jeg
virkelig fråtse i sitater: "The interest of the dealers ... in
Smith minner om
moderne europeiske sosialdemokrater
any particular branch of trade or manufacturers, is always in some
respects different from, and even opposite to that of the public ... by raising
their profits above what they naturally would be, to levy, for their own
benefit, an absurd tax upon the rest of their fellow-citizens," (kapittel XI i bok I).
Hanisch har selvsagt rett i at Adam Smith ville utvide markedet,
noe jeg også sa. Smith minner her om moderne europeiske sosialdemokrater som
ønsker å legge forholdene til rette for ekspansjon i næringslivet for å bedre
leveforholdene til flertallet. På samme måte argumenterte Smith for mer marked
for å redusere fattigdommen. Men Smith var trolig mer kritisk til kapitaleierne
enn sosialdemokratene vanligvis er.
Mer marked med konkurranse kan i noen tilfeller tjene de fattiges interesser også i dagens utviklingsland. Men det trengs mye mer, blant annet mer skole, mer sosialforsikring og bedre forsvar av folks rettigheter, noe som best kan ivaretas av det offentlige. Dessuten trengs det mer demokrati. Republikaneren Adam Smith var ikke blind for noe av dette.