LOVER, REGLER, PARADOKSER OG TEOREMER I ØKONOMISK TEORI BRUKT I DEDEKAMs BOK MIKROØKONOMI

 

     ØKONOMISKE LOVER ER TENDENSLOVER, DE GJELDER BA­RE I GJENNOMSNITT OG IKKE SOM EKSAKTE SAM­MEN­HEN­GER

    

ADAM SMITHs LOV OM EGENINTERESSE

Produsentene i en markedsøkonomi vil i egeninteresse justere sin produksjon slik at den er i overensstemmelse med konsumentenes ønsker

 

COASEs TEOREM

          Hvis eiendomsretter eksisterer og private parter kan forhandle om ressursallokering uten kostnader, kan de selv løse problemet med eksterne virkninger

 

DALTONs SATS

          Forholdet mellom konsumentbetalt del og produsentbetalt del av en avgift er lik forholdet mellom tilbudselastisiteten og etterspørselselastisiteten

 

ETTERSPØRSELSLOVEN Se Marshalls lov

 

ENGELs LOV

          En økning i inntekten alt annet like (ceteris paribus) reduserer andelen av forbruksutgifter brukt på mat

 

GOSSENs LOV (I KONSUMET)

          Ved nyttemaksimering skal nytten av den siste krone være lik i alle anvendelser

 

GOSSENs LOV (I PRODUKSJONEN)

          Ved profittmaksimum skal produktet av den siste krone være lik i alle anvendelser

         

INDIFFERENSENs LOV

          I et marked for et homogent gode hvor alle kjøpere og selgere har fullkommen informasjon om priser, tilbud og etterspørsel hos alle de øvrige markedsaktørene, gjelder det én, og bare én pris på godet

 

LOVEN OM AVTAGENDE GRENSENYTTE

          Konsumerer du mer av et gode, øker din totale nytte, men etter hvert som du konsumerer mer og mer av godet, øker din totale nytte mindre og mindre

 

LOVEN OM AVTAGENDE GRENSEPRODUKTIVITET Se Loven om avtagende utbytte

 

LOVEN OM AVTAGENDE SUBSTITUSJONSBRØK

          Jo mer forbrukeren allerede konsumerer av gode 2, desto mindre er haun villig til å avstå av gode 1 for å få ytterligere en enhet av gode 2

 

LOVEN OM AVTAGENDE UTBYTTE

              Økningen i produktmengden som følge av trinnvis like store økninger av en innsatsfaktor mens andre innsatsfaktorer holdes konstant, vil før eller senere avta

LOVEN OM EGENINTERESSE Se Adam Smiths lov om egeninteresse

 

LOVEN OM FALLENDE ETTERSPØRSEL Se Marshalls lov

         

LOVEN OM TILBUD OG ETTERSPØRSEL

          I et fritt marked vil prisen bevege seg mot et nivå hvor det kjøperne etterspør akkurat svarer til det selgerne tilbyr, slik at likevektsprisen bestemmes av skjæringen mellom tilbudskur­ven og etterspørselskurven

 

MARSHALLs LOV

          Når prisen på et gode stiger samtidig som alt annet holdes konstant (ceteris paribus), etterspørres mindre av godet

 

OCCAMs BARBERBLAD

          Prinsippet om at irrelevante detaljer kuttes ut

 

SLUTSKYs LOV (SLUTSKYLIGNINGEN)

          Virkningen på etterspørselen etter et gode av en økning i prisen på godet kan deles i en substitusjonseffekt (prisvridningseffekt) og en inntekts­effekt. Substi­tusjons­effekten er alltid negativ, mens inntekts­effek­ten kan enten være negativ (normalt gode) eller positiv (mindre­verdig gode). En økning i prisen på et normalt gode fører derfor til mindre etterspørsel etter godet, mens en økning i prisen på et mindreverdig gode fører til redusert etterspørsel. (Teoretisk kan det også føre til økt etterspørsel etter et mindreverdig gode (Giffenparadokset), men i praksis er det aldri påvist)

 

 

Til toppen – Til Samfunnsøkonomi - Til Dedekams forside – Til Folkeboken

 

Copyright © Anders Dedekam jr. Siste gang oppdatert 4. februar 2008.