LOVER, REGLER, PARADOKSER OG TEOREMER I ØKONOMISK TEORI BRUKT I DEDEKAMs BOK MAKROØKONOMI

 

     ØKONOMISKE LOVER ER TENDENSLOVER, DE GJELDER BA­RE I GJENNOMSNITT OG IKKE SOM EKSAKTE SAM­MEN­HEN­GER

 

AKSELERASJONSPRINSIPPET

          Nettoinvesteringenes størrelse avhenger av endringen i samlet etterspørsel

 

ENGELs LOV

          En økning i inntekten alt annet like (ceteris paribus) reduserer andelen av forbruksutgifter brukt på mat

 

ETTERSPØRSELSLOVEN Se Marshalls lov

 

FISHERLIGNINGEN (FISHER-SAMMENHENGEN)

          Nominell rente er summen av realrenten og inflasjonen

 

FISHEREFFEKTEN

          Én prosents økning i inflasjonen øker nominell rente med én prosent

 

HAAVELMOS TEOREM

               En balansert økning av offentlige utgifter og inntekter fører til økt produksjon

 

KEYNES’ RENTEEFFEKT

          Når prisene øker, går renten opp, noe som fører til mindre kjøp av investeringsvarer, og dermed redusert etterspørsel

 

KNAPPHETSLOVEN

          De fleste ting folk ønsker seg er bare tilgjengelig i begrensede mengder  

 

LOVEN OM AVTAGENDE UTBYTTE

          Økningen i produktmengden som følge av trinnvis like store økninger av en innsatsfaktor mens andre innsatsfaktorer holdes konstant, vil før eller senere avta

 

LOVEN OM ÉN PRIS

          En vare koster det samme i en gitt valuta uansett hvor den omsettes

 

LOVEN OM FALLENDE ETTERSPØRSEL Se Marshalls lov

 

MARSHALLs LOV

          Når prisen på et gode stiger samtidig som alt annet holdes konstant (ceteris paribus), etterspørres mindre av godet

         

MUNDELL-FLEMINGs VALUTAKURSEFFEKT

          Når norske priser øker, reduseres vår konkurranseevne, noe som fører til økt import og redusert eksport

 

MÅL-MIDDEL-TEOREMET

          Myndighetene kan ikke nå flere mål enn de har virkemidler

           (Utledet fra Tinbergens teorem, se det.)

 

OCCAMs BARBERBLAD

          Prinsippet om at irrelevante detaljer kuttes ut

 

OKUNs LOV

          For hvert prosentpoeng arbeidsledigheten faller, stiger reelt BNP med tre prosent

 

PIGOUEFFEKTEN (PIGOUs LOV)

          Når prisene øker, faller husholdningenes kjøpekraft, og konsumentene vil da føle seg fattigere og følgelig bruke mindre

 

RICARDIANSK EKVIVALENS

          Det forhold at et økt budsjettunderskudd som følge av skattelette uten tilsvarende kutt i offentlige utgifter, ikke har stimulerende virkning fordi forbrukerne forventer at det før eller senere vil møtes av en tilsvarende skatteøkning

 

SAYs LOV

         Tilbudet skaper sin egen etterspørsel

 

SPAREPARADOKSET (The Paradox of Thrift)

          Paradokset fastslår at dersom alle sparer mer penger i tider med resesjon (nedgangstider) så vil aggregert etterspørsel falle og i sin tid redusere befolkningens sparing. Hvis alle sparer mer, reduseres samlet konsum, noe som fører til fall i aggregert etterspørsel og som i sin tur reduserer økonomisk vekst. Mindre produksjon gir igjen mindre inntekter, og selv om spareandelen har økt, kan den samlede sparingen bli mindre enn før. Spareparadokset ble fremsatt av John Maynard Keynes i 1936, men var kjent før det.

 

TINBERGENs TEOREM

          En nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for at en økonomisk politikk skal være effektiv, er at det eksisterer like mange uavhengige virkemidler som det er mål

 

 

Til toppen – Til Samfunnsøkonomi - Til Dedekams forside – Til Folkeboken

 

Copyright © Anders Dedekam jr. Siste gang oppdatert 22. desember 2008.