LOVER, REGLER, PARADOKSER OG TEOREMER I ØKONOMISK TEORI

 

Uten kommentar. Samlet av professor Anders Dedekam jr.

 

     ØKONOMISKE LOVER ER TENDENSLOVER, DE GJELDER BA­RE I GJENNOMSNITT OG IKKE SOM EKSAKTE SAM­MEN­HEN­GER

    

ADAM SMITHs LOV OM EGENINTERESSE

Produsentene i en markedsøkonomi vil i egeninteresse justere sin produksjon slik at den er i overensstemmelse med konsumentenes ønsker

 

AKSELERASJONSPRINSIPPET

          Nettoinvesteringenes størrelse avhenger av endringen i samlet etterspørsel

 

ARROWs UMULIGHETSPARADOKS

Det er ingen grunn til å forvente at avstemninger skal følge transitive preferanser

 

COASEs TEOREM

          Hvis eiendomsretter eksisterer og private parter kan forhandle om ressursallokering uten kostnader, kan de selv løse problemet med eksterne virkninger

 

DALTONs SATS

          Forholdet mellom konsumentbetalt del og produsentbetalt del av en avgift er lik forholdet mellom tilbudselastisiteten og etterspørselselastisiteten

 

DEN JERNHARDE LØNNINGSLOV Se Ricardos jernharde lønningslov

 

DILBERTs LOV

          Ansatte som er inkompetente forfremmes direkte til lederstillinger selv om de bare et kort øyeblikk har hatt en stilling som harmonerer med deres kompetansenivå

         

DUSENBERRYs PRINSIPP

          De relative inntektsforskjeller teller. Derfor kopierer man hverandre, det vil si de mindre velholdne kopierer de mer velholdne

 

ENGELs LOV

          En økning i inntekten alt annet like (ceteris paribus) reduserer andelen av forbruksutgifter brukt på mat

 

ETTERSPØRSELSLOVEN Se Marshalls lov

 

FISHERLIGNINGEN (FISHER-SAMMENHENGEN)

          Nominell rente er summen av realrenten og inflasjonen

 

FISHEREFFEKTEN

          Én prosents økning i inflasjonen øker nominell rente med én prosent

 

GIBRATs LOV

              Et foretaks størrelse og foretakets vekstrate er uavhengige

         

GOODHARTs LOV

          Uansett hvilket pengetilbud de pengepolitiske myndigheter velger å styre, vil det automatsikk bli utsatt for forstyrrelser som gjør det vanskelig å kontrollere det

         

 GOSSENs LOV (I KONSUMET)

          Ved nyttemaksimering skal nytten av den siste krone være lik i alle anvendelser

 

GOSSENs LOV (I PRODUKSJONEN)

          Ved profittmaksimum skal produktet av den siste krone være lik i alle anvendelser

         

GRESHAMs LOV

Dårlige penger fortrenger gode

 

HAAVELMOS TEOREM

               En balansert økning av offentlige utgifter og inntekter fører til økt produksjon

 

INDIFFERENSENs LOV

          I et marked for et homogent gode hvor alle kjøpere og selgere har fullkommen informasjon om priser, tilbud og etterspørsel hos alle de øvrige markedsaktørene, gjelder det én, og bare én pris på godet

 

KEYNES’ RENTEEFFEKT

          Når prisene øker, går renten opp, noe som fører til mindre kjøp av investeringsvarer, og dermed redusert etterspørsel

 

KNAPPHETSLOVEN

          De fleste ting folk ønsker seg er bare tilgjengelig i begrensede mengder  

    

LOVEN OM AVTAGENDE GRENSENYTTE

          Konsumerer du mer av et gode, øker din totale nytte, men etter hvert som du konsumerer mer og mer av godet, øker din totale nytte mindre og mindre

 

LOVEN OM AVTAGENDE GRENSEPRODUKTIVITET Se Loven om avtagende utbytte

 

LOVEN OM AVTAGENDE SUBSTITUSJONSBRØK

          Jo mer forbrukeren allerede konsumerer av gode 2, desto mindre er haun villig til å avstå av gode 1 for å få ytterligere en enhet av gode 2

 

LOVEN OM AVTAGENDE UTBYTTE

          Økningen i produktmengden som følge av trinnvis like store økninger av en innsatsfaktor mens andre innsatsfaktorer holdes konstant, vil før eller senere avta

         

LOVEN OM EGENINTERESSE Se Adam Smiths lov om egeninteresse

 

LOVEN OM ÉN PRIS

          En vare koster det samme i en gitt valuta uansett hvor den omsettes

 

LOVEN OM FALLENDE ETTERSPØRSEL Se Marshalls lov

 

LOVEN OM STIGENDE (RELATIVE) KOSTNADER

          Loven om økende (relative) kostnader gjelder når samfunnet, for å få like ekstra mengder av et gode, stadig må ofre større mengder av andre goder

 

LOVEN OM STIGENDE TILBUD

          Når prisen på et gode stiger samtidig som alt annet er like (ceteris paribus) stiger også tilbudet av godet

 

LOVEN OM TILBUD OG ETTERSPØRSEL

          I et fritt marked vil prisen bevege seg mot et nivå hvor det kjøperne etterspør akkurat svarer til det selgerne tilbyr, slik at likevektsprisen bestemmes av skjæringen mellom tilbudskur­ven og etterspørselskurven

 

MARSHALLs LOV

          Når prisen på et gode stiger samtidig som alt annet holdes konstant (ceteris paribus), etterspørres mindre av godet

         

MUNDELLs REGEL

          I et fastkursregime, gitt virkemiddelregelen, bør pengepolitikken benytters for å nå ekstern likevekt og finanspolitikken for nå intern likevekt

 

MUNDELL-FLEMINGs VALUTAKURSEFFEKT

          Når norske priser øker, reduseres vår konkurranseevne, noe som fører til økt import og redusert eksport

 

MÅL-MIDDEL-TEOREMET

          Myndighetene kan ikke nå flere mål enn de har virkemidler

           (Utledet fra Tinbergens teorem, se det.)

 

OCCAMs BARBERKNIV

          Prinsippet om at irrelevante detaljer skjæres bort

 

OKUNs LOV

For hvert prosentpoeng arbeidsledigheten faller, stiger reelt BNP med tre prosent

 

PARETOs LOV

          Inntekten fordeler seg blant innbyggerne å på samme måte i ulike samfunn, uansett skattesystem

         

PARKINSONs LOV

Ethvert arbeid fyller den tiden som er satt av til å utføre det

    

PETER-PRINSIPPET

          I enhver organisasjon vil de ansatte forfremmes til de når sitt inkompetansenivå

 

PIGOUEFFEKTEN (PIGOUs LOV)

Når prisene øker, faller husholdningenes kjøpekraft, og konsumentene vil da føle seg fattigere og følgelig bruke mindre

 

RICARDIANSK EKVIVALENS

Det forhold at et økt budsjettunderskudd som følge av skattelette uten tilsvarende kutt i offentlige utgifter, ikke har stimulerende virkning fordi forbrukerne forventer at det før eller senere vil møtes av en tilsvarende skatteøkning

 

RICARDOs JERNHARDE LØNNINGSLOV

          Hvis lønnen ligger over eksistensminimum vil det føre til høyere fødselsrate og derved større befolkning noe som igjen presser lønnen ned til eksistensminimum

             

RICARDOs LOV OM KOMPARATIVE FORTRINN

Alle land har komparative fortrinn i noe, og vil tjene på handel

 

SAYs LOV

         Tilbudet skaper sin egen etterspørsel

 

SEPARASJONSTEOREMET

Ønsker myndighetene en annen fordeling av godene, bør de ikke gripe inn i markedet, men heller omfordele initialressursene (inntekt, eiendomsrett) og la markedet fungere fritt deretter

 

SLUTSKYs LOV (SLUTSKYLIGNINGEN)

          Virkningen på etterspørselen etter et gode av en økning i prisen på godet kan deles i en substitusjonseffekt (prisvridningseffekt) og en inntekts­effekt. Substi­tusjons­effekten er alltid negativ, mens inntekts­effek­ten kan enten være negativ (normalt gode) eller positiv (mindre­verdig gode). En økning i prisen på et normalt gode fører derfor til mindre etterspørsel etter godet, mens en økning i prisen på et mindreverdig gode fører til redusert etterspørsel. (Teoretisk kan det også føre til økt etterspørsel etter et mindreverdig gode (Giffenparadokset), men i praksis er det aldri påvist)

 

SPAREPARADOKSET (The Paradox of Thrift)

         Paradokset fastslår at dersom alle sparer mer penger i tider med resesjon (nedgangstider) så vil aggregert etterspørsel falle og i sin tid redusere befolkningens sparing.

 

SUBSTITUSJONSLOVEN

          I en økonomi med full ressursutnyttelse (full sysselsetting) må vi alltid oppgi noe av et gode, for å øke produksjonen av et annet gode

 

TAYLOR-REGELEN

          Hvis inflasjonen er i ferd med å overstige inflasjonsmålet, må sentralbanken sette renten tilstrekkelig opp til at inflasjonen reduseres mot målet

         

TINBERGENs TEOREM

          En nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for at en økonomisk politikk skal være effektiv, er at det eksisterer like mange uavhengige virkemidler som det er mål

         

VIRKEMIDDELREGELEN

          Hvert virkemiddel bør settes inn mot det mål hvor virkemiddelet er relativt sett mest effektivt

 

WAGNERs LOV

Når en industrialisert økonomi vokser, vokser offentlige utgifter sterkere

 

WALRAS’ LOV

              Har vi n markeder og n - 1 er i likevekt, da er det også likevekt i det siste markedet

 

Til toppen – Til Samfunnsøkonomi - Til Dedekams forside – Til Folkeboken

 

Copyright © Anders Dedekam jr. Siste gang oppdatert 22. desember 2008.