Dette
biblioteket er opprettet for å samle artikler og annet stoff om, og i
tilknytning til, samfunnsøkonomi.
Følgende
artikler kan du finne her:
Rapport om bålbrenning (narkobål)
Prisendringer
gir optimisme – Victor D. Norman (professor i samfunnsøkonomi, Norges
Handelshøyskole) om substitusjon
Destruktiv
kreasjon – Kalle Moene (professor i samfunnsøkonomi, Universitetet i Oslo)
om monopol
Det kostbare
samfunnet – Stein B. Hauglid (redaktør i Dagens Næringsliv) om omstilling
Prinsessene i Qatar – Stein Aabø (politisk kommentator i
Dagbladet) om bruk av oljepengene
Menn og kvinner bruker pengene ulikt – Hege Kristin Fosser Pedersen (journalist i Statistisk Sentralbyrå) om kjønnsforskjeller i konsumet
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside
Her brenner 2 tonn kokain |
|
Torsdag kunne man flere steder i Las Palmas se en kraftig røykutvikling fra åsen nordøst for byen og røyken stammet fra et bål med 2 279 kilo kokain som politiet beslagla i 2004. |
|
Av vakthavende@canariposten.com 25.02.05 |
|
Politiet og tollerne på Kanariøyene beslaglegger årlig flere titalls tonn narkotika og alle beslag brennes etter en viss tid. Torsdag fyrte politiet igjen opp et kraftig narkobål på et militært område i åsen nordøst for Las Palmas, Gran Canaria og 2 279 kilo kokain til en gateverdi av 2 milliarder NOK gikk opp i røyk. Operasjonen ble utført av politiet Guardia Civil og ble overvåket av militære og dommere fra Las Palmas og av helsemyndighetene som ville forsikre seg om at røyken fra bålet ikke påførte noen røykskader eller andre helserelaterte ubehag. Kokainet ble tatt av
politiet i april i fjor da kanarisk politi og tollere bordet den
engelskregistrerte yachten Canariposten.com følger kriminaliteten på Kanariøyene |
Av JOHANNES W. LØVHAUG
Søndag 7.3.1999
NARKOBÅL: Bevæpnede vakter
overvåker brenning av 11 tonn hasj, nesten 300 kilo heroin og 130 opium i
Peshawar. Dette er bare en brøkdel av narkotikaen som smugles gjennom
nordområdene.
Foto: HENNING LILLEGÅRD
PESHAWAR (Dagbladet): I de lovløse stammeområdene i
Pakistan omsettes våpen og narkotika fritt. Men av og til blir det beslaglagt.
Dagbladet var med på brenning av hasj, heroin og opium.
I sin lille våpenbod i en av basarene utenfor Peshawar, viser den bestefaraktige selgeren fram de dødbringende redskapene som om det skulle vært hvilken som helst jernvare. En tyskprodusert kalashnikov koster 1200 kroner, litt billigere er det lokalt framstilte automatgeværet. En pumpehagle eller rifle får du for halve prisen. I naboboden selges feite klumper med svart hasj. I dette grenseområdet mot Afghanistan er det tilnærmet fri omsetning av narkotika. Her har pakistanske myndigheter svært liten kontroll, og alle utlendinger som reiser inn må ha væpnet vakt.
Politisk vold
Pakistan plages i dag av et stort antall etniske, religiøse og politiske
konflikter som årlig fører til store tap av menneskeliv. Det er ingen problemer
å skaffe våpen til disse gruppene gjennom illegale kanaler, gjerne med
utgangspunkt i stammeområdene.
En del av våpentrafikken finansieres uten tvil av narkopenger. Narkobaronene opererer i stammeområdene og beskytter sin virksomhet med tungt skyts, til og med luftvernkanoner.
I fjor var det rundt 1000 politiske drap i Karachi, og mye tyder på at politiske grupper i byen er involvert i narkotrafikken for å finansiere terrorvirksomheten.
Smuglernes paradis
Fra stammeområdene i Pakistan smugles dop og en rekke andre varer gjennom
Pakistan til kysten hvor de sendes med skip til Europa eller andre deler av
verden.
Dagbladet var til stede da den pakistanske spesialstyrken for narkobekjempelse brant 11 tonn hasj, nesten 300 kilo heroin og 130 kilo opium som var beslaglagt i nord. Dette er bare en brøkdel av hva som smugles i disse områdene. Bålbrenningen utenfor Peshawar var mer av symbolsk enn praktisk betydning.
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=11288
Thailand:
Narkokrig har kostet 600 liv
Knapt 600 mennesker er drept og 15000 er
pågrepet i en omfattende aksjon mot narkotika i Thailand. Aksjonen ble satt i
gang i begynnelsen av februar og 33 mennesker har mistet livet om dagen siden
den gang.
Illustrasjonsfoto fra
et narkotikabål i 2001 i Thailand. (Foto: EPA) |
Verdier for 30 millioner norske
kroner er beslaglagt. 6000 amfetaminpiller har også politiet tatt besittelsen
av, samtidig som 15.000 er pågrepet, det er tallene fra en stor narkotikaaksjon
som thailandske myndigheter gikk ut med tirsdag, melder AFP.
– Politiet har kun drept åtte personer i selvforsvar, resten er drept av sine
egne for at de ikke skal sladre, sier en politimann til AFP.
Menneskerettighetsgrupper ser
imidlertid med stor bekymring på alle de som er drept. De mener thailands
politi er for rask på avtrekkeren.
KILDE: AFP
FNs dag mot narkotikamisbruk markert i Asia
I Thailand
ble 10 tonn med illegal narkotika brent opp tirsdag. I Kina ble FNs
anti-narkotika dag markert ved at 50 personer ble henrettet. I Burma ble også
flere tonn narkotika brent offisielt, mens Indonesias president Megawati
Sukarnoputri lovet dødsstraff for all narkotikatrafikk i en tale.
I Thailand ble det satt fyr på
10 tonn med narkotika tirsdag, for å markere FNs dag mot narkotikamisbruk.
På bålet gikk 45.000
amfetaminpiller, 45.435 ecstacypiller, 2.280 kilo heroin og
Thailand har et enormt
narkotikaproblem. I landet finnes 2,65 millioner narkotikamisbrukere, hvorav
2,42 millioner i en alder fra 5 år til 65 år er misbrukere av amfetamin,
skriver The Nation.
I Bangkok er det 102
amfetaminmisbrukere for hver 1000 innbyggere.
Av samtlige brukere av
narkotika er 890.530 ansett for å være narkotikamisbrukere med problemer. Av
dem er hele 821.923 avhengig av amfetamin.
Henrettelser i Kina
I Kina ble FN dagen marker ved
at 14 personer ble dømt til døden tirsdag. 9 av dem ble ført til pelotongen og
henrettet like etter i Chengdu i Sichuanprovinsen. Ellers ble 36 personer
henrettet i anledning dagen i resten av landet melder China News Service.
Narkotikabål også i Burma
I Burma markerte
militærjuntaen FNs dag mot narkotikamisbruk ved å brenne narkotika for mer enn
en milliard US dollar. Dette for å møte kritikken fra utlandet om at landets
junta samarbeider med narkotikaprodusenter, skriver The Nation.
Dødsstraff i Indonesia
For å markere dagen holdt den
indonesiske presidenten Megawati Sukarnoputri tale hvor han lovet at alle som
trafikkerte narkotika skulle få dødsstraff.
– For dem som selger narkotika er ikke fengselsstraff eller livstidsstraff
lenger tilstrekkelig. Ingen annen straff en dødsstraff kan være rettferdig om
man har tatt livet av andre med narkotika, sa han i en offisiell tale.
KILDE: The Nation
Sist oppdatert: 26.06.02 23:16
Til slutt et bilde fra Dagbladet 27. januar 2003
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside Til toppen
4 august 2001
Victor D. Norman
Substitusjon er en like grunnleggende kraft i
økonomiske sammenhenger som gravitasjon er det i fysikk. Når noe blir dyrere
vil folk erstatte det med noe som ikke er blitt det.
Prisendringer gir optimisme
En av verdens
ledende økonomer sa for noen år siden at hvis han skulle skrive en
innføringsbok i økonomisk teori, ville han bygge den opp omkring begrepet
substitusjon. Tankegangen hans var at substitusjon er en like grunnleggende
kraft i økonomiske sammenhenger som gravitasjon er det i fysikk.
Substitusjon er betegnelsen på det enkle
fenomen at når noe blir dyrere relativt til andre ting, vil folk erstatte det
som er blitt dyrere med det som ikke er blitt det. Stiger prisen på øl relativt
til prisen på vin, vil mange av oss - alt annet likt - litt oftere velge vin
istedenfor øl på sommerkveldene. Blir arbeidskraft dyrere relativt til
produksjonsutstyr, vil bedrifter erstatte folk med maskiner. Hvis prisen på
energi stiger relativt til andre priser, vil vi finne det lønnsomt å bruke mer
på isolasjon og varmegjenvinning.
Dette er enkle eksempler. Substitusjon går
imidlertid ofte mye lengre enn som så. Fra mellomkrigstiden og frem til
oljekrisen i 1973 opplevde vi et langvarig og dramatisk fall i prisen på energi
relativt til prisen på andre varer og tjenester. Det var en viktig drivkraft
bak den vestlige livsstilen som ble etablert på 1950- og 60-tallet, med
massebilisme, drabantbyer og likhetstegnet mellom lykke og stor enebolig.
Likestilling er et annet eksempel. Det var
selvfølgelig mange grunner til at kvinner ikke ville fortsette å være
hushjelper for mann og barn, men én av dem var at det ble for dyrt - både for
dem selv og for mennene. Lønningene steg fra 1950-årene og utover så sterkt
relativt til andre priser, at alle fikk sterke incitamenter til å finne andre
løsninger på barnepass og husstell enn å ha mor gående hjemme. Barnehager,
husholdningsmaskiner og lettstelte hus kom i stedet.
Det er i det hele tatt neppe noe som har
forandret den vestlige verden mer de siste hundre årene enn substitusjon i
kjølvannet av høyere relativ pris på arbeidskraft. Arbeidsbesparende maskiner
har erstattet hushjelper, tjenestefolk, industriarbeidere, bankfunksjonærer,
sekretærer og typografer; IKEA og gjør-det-selv-manualer har erstattet
håndverkere; Pizza Grandiosa har erstattet matlaging.
I nostalgiske øyeblikk kan vi beklage mye av
dette. Dette skrives i forkant av Trebåtfestivalen i Risør, og for en entusiast
holder det da hardt å se positivt på en utvikling som blant annet har hatt som
konsekvens at sjelløse, men vedlikeholdsenkle plastbåter har erstattet ekte
båter av tre. Mer alvorlig er det at substitusjon bort fra arbeidskraft
innebærer at elektronisk overvåkning erstatter synlig politi, og at
trygghetsalarmer og tekniske hjelpemidler erstatter personlig omsorg for eldre
og funksjonshemmede.
Allikevel bør vi erkjenne at den
substitusjonsevnen som alle de andre eksemplene ovenfor illustrerer,
representerer styrken i vår type økonomi. Uten evne til substitusjon ville
økonomisk historie vært fortellingen om flaskehalser som stanset den økonomiske
utvikling og gjorde det umulig å gi folk flest en anstendig levestandard. Om vi
fortsatt skulle hatt halvparten av den norske arbeidsstyrken som
hjemmearbeidende husmødre, et par hundre tusen i landbruket og nærmere en halv
million i industrien, ville det i dag ha vært umulig å ha det private og
offentlige tjenestetilbudet som vi ser på som en selvsagt del av tilværelsen.
Det er nettopp fordi vi har fått frigjort arbeidskraft fra tradisjonelle
oppgaver at vi har kunnet dekke nye oppgaver, og på den måten har kunnet gi
alle høyere levestandard.
Fenomenet er faktisk enda mer grunnleggende enn
som så. Substitusjon er både en forutsetning for, og en konsekvens av, et
velfungerende pris- og markedssystem. Det er en forutsetning i den forstand at
prismekanismen bare virker om folk kjøper mindre til høy pris enn til lav, og
det i sin tur forutsetter substitusjonsmuligheter. Det er en konsekvens ved at
det er prisene som oppmuntrer folk og bedrifter til å lete etter
substitusjonsmuligheter og straffer dem som ikke utnytter slike muligheter.
I den forbindelse er det viktig å huske at
substitusjon ikke bare består i at man erstatter dagens bruk med noe annet som
allerede finnes. Vel så viktig er det at prisendringer oppmuntrer bedrifter og
andre til å utvikle nye substitutter. Mye av den teknologiske utvikling de
siste 250 årene kan best forstås som prisindusert substitusjon. Det finnes både
positive og negative eksempler. It-revolusjonen og alle de andre typene
arbeidsbesparende maskiner vi har fått, er eksempler på det første. Til det
siste hører amerikanernes utvikling av et kjernefysisk rakettforsvar, som langt
på vei skyldtes at det konvensjonelle forsvaret ble uforholdsmessig dyrt
etterhvert som reallønningene steg.
At substitusjonsevnen historisk har vært
stor, og at også mye av den teknologiske utvikling er uttrykk for prisindusert
substitusjon, gir grunnlag for optimisme, ikke minst i forhold til spørsmålet
om det vil være mulig med fortsatt økonomisk vekst i verden uten at
konsekvensen blir enda større og mer ødeleggende belastninger på naturmiljøet.
Om det bare blir etablert et reelt prissystem for utslipp og andre former for
bruk av miljøet, vil vi utvilsomt substituere oss bort fra miljøbelastende
forbruk i den grad som er nødvendig.
Utviklingspessimister har alltid
undervurdert substitusjonsevnen. For 200 år siden regnet Malthus med at man
allerede var nær den befolkningen verden kunne brødfø. For vel 100 år siden var
mange redde for at London etterhvert ville drukne i hestemøkk som følge av økt
trafikk. For 30 år siden spådde Roma-klubben at knapphet på naturressurser i
løpet av kort tid ville sette et stopper for fortsatt økonomisk vekst i verden.
I dag tror mange miljøpessimister at fremtidens CO2-utslipp kan beregnes ut fra
biltettheten i USA multiplisert med befolkningen i Kina,
Det er for enkelt å si at pessimistene har
tatt feil før og derfor vil ta feil igjen. Vi kan imidlertid være sikre på at
riktig prissetting på miljøet vil stimulere til så mye fantasi når det gjelder
substitusjonsmuligheter at vi som gratis har kunnet bruke og belaste miljøet,
ikke kan forestille oss det. De som måtte tvile på det, bør tenke seg tilbake
100 år - ville man da ha kunnet forestille seg it- og Grandiosa-samfunnet?
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside Til toppen
Dagens Næringsliv 16. april 2005
Kalle
Moene, professor ved økonomisk institutt, Universitetet i Oslo
Destruktiv kreativitet
I mange sammenhenger er monopol ensbetydende med stor makt, høy pris,
lavt tilbud og stor profitt - det motsatte av konkurranse. Et monopol utbytter
kundene ved å begrense leveransene for å øke kundenes betaling.
Det
finnes imidlertid et mer positivt syn på monopolprofittens rolle. Det fremhever
at markedskonkurransen selvsagt ikke bare dreier seg om pris. Den dreier seg
også om å skape nye produkter, nye teknologier og nye produksjonsmåter.
Stikkordet er innovasjon.
Den som vinner et innovasjonskappløp, kan oppnå en
monopollignende posisjon ved å ligge et hestehode foran konkurrentene. Denne
monopolposisjonen er midlertidig. Den varer bare til andre bedrifter har
etterapet nyvinningen eller tatt i bruk metoder som er enda bedre. Når denne
dynamiske konkurransen virker, innebærer den at det nye og bedre kontinuerlig ødelegger
og fortrenger det gamle og ineffektive - en prosess Joseph Schumpeter kalte
kapitalismens kreative destruksjon.
Konkurransen om å bli monopolist vil være en av drivkreftene i
kapitalismens utvikling. Den vedvarende kampen om å oppnå midlertidige monopolgevinster
kan skape produktivitetsvekst og økonomisk fremgang. Bedriftenes jakt etter
monopolprofitt kan på sikt gi lavere priser for bedre produkter.
Hvorfor er det tilsynelatende så vanskelig å få slike mekanismer
til å virke i utviklingsland? Hvorfor kommer ikke den positive vekstutviklingen
i flere fattige land der potensialet for kreativ destruksjon er så stort? Jeg
tror en viktig grunn er at monopollignende situasjoner i utviklingsland virker
mer som en vekstbrems enn som en stimulans.
Det er selvsagt ikke monopolsituasjonen som skaper innovasjon,
men innovasjon
som skaper et midlertidig monopol. Det er når monopolsituasjonene stadig
utfordres at monopolprofitten blir en belønning til den mest kreative.
Monopoler som er skapt gjennom regulering og statlige inngrep innebærer derimot
at belønningen er delt ut på forhånd, noe som selvsagt ikke stimulerer til
nyskapning og vekst. Å gi u-landsbedrifter en beskyttet monopolsituasjon i et
håp om få produktivitetsvekst, kan derfor innebære en garanti om et rolig liv
med stort overskudd uten stimulans til innovasjon og økonomisk vekst.
Like viktig er det at entreprenørenes oppfinnsomhet ikke er
forbeholdt endringer som gavner den økonomiske utviklingen og samfunnet.
Monopolgevinster kan skapes ved å forbedre egen situasjon, eller ved å forverre
andres. I land med svake og manipulerbare statsadministrasjoner kan det være
mer lønnsomt å sabotere konkurrentenes drift enn å forbedre egne
produksjonsmetoder.
Korrupsjon er et annet eksempel på en slik destruktiv kreativitet.
Byråkrater og politiske ringrever kan bevisst skape monopollignende hindringer
i form av et ineffektivt statsapparat. Hensikten er å høste monopolgevinster i
form av store bestikkelser. Som markedsmonopoler kan administrasjonsmonopoler
utbytte sine klienter ved å holde tilbake leveransene. Jo flere lisenser og jo
tregere saksbehandling, desto større blir gevinstene av å kunne ta snarveier og
desto høyere blir bestikkelsene.
Økonomisk liberalisering uten en sterk og uhildet
statsadministrasjon kan stimulere lokale maktpersoner til å tilrive seg deler
av statens monopol på legitim voldsanvendelse. Nye markeder skaper nye
muligheter for utpressing, privat håndhevelse av kontrakter og beskyttelse.
Resultatet er at veksten i de produktive virksomhetene begrenses både av den
økte "skattleggingen" fra mafialignende organisasjoner og av økte
utgifter til private beskyttelsestiltak.
En slik utvikling var svært tydelig i Russland på 1990-tallet,
og er tilsynelatende mer permanent i land som Colombia, Indonesia, Nigeria og
Zimbabwe, for ikke å nevne de ekstremt voldelige erfaringene i Sierra Leone og
Liberia. Når private organisasjoner tilriver seg deler av statens voldsmonopol,
kan de også benytte monopolmakten til ren utpressing. Både i Colombia og i
Nigeria, for eksempel, blir ansatte i oljeindustrien regelmessig kidnappet av
voldelige entreprenører for siden å bli frigitt mot store løsepenger. I
Colombia kan disse løsepengene komme opp i en årlig utgift for oljeindustrien
på nesten 800 millioner kroner. Oljeselskapene kan forsikre seg mot disse
utgiftene med det tragiske resultat at løsepengekravene øker, noe som i neste
omgang øker profitten til kidnapperne.
En positiv utvikling i fattige land krever i det minste at slike
destruktive aktiviteter ikke eskalerer. Entreprenører må finne verdiskapning
mer lønnsomt enn tilraning. I Schumpeters prosess med kreativ destruksjon er
midlertidige monopolprofitter en stimulans til innovasjon og en belønning for
nyskapning. Prosessen er derfor klart mer kreativ enn destruktiv i den forstand
at moderne produksjonsmetoder erstatter de tradisjonelle, slik at den samlete
produktiviteten går opp.
Den destruktive kreativiteten innebærer derimot at en utnytter
monopollignende situasjoner for å forsvare sine interesser som parasitt. Jo
større inntekter en kan få av slike uproduktive virksomheter, desto mindre blir
overskuddene av å produsere, og desto mer fristende blir det for potensielle
entreprenører å gå over fra produksjon til uproduktiv tilraning. Resultatet er
økonomisk stagnasjon og økt fattigdom. Prosessen med destruktiv kreativitet er
derfor direkte ødeleggende ved at den underminerer lønnsomheten av produktive
virksomheter.
Også i rike land har monopoler skapt gjennom innovasjon enn helt
annen effekt en de som er skapt og opprettholdt gjennom lobbyvirksomhet og
kameraderi. Problemene i utviklingsland er imidlertid mer presserende og tar
mer dramatiske former. I mange utviklingsland kommer den negative utviklingen
etter et sammenbrudd av lov og orden, slik vi nylig har sett det i Zimbabwe.
Den store utfordringen for nye makthavere i utviklingsland er å få til en
prosess med kreativ destruksjon, og forhindre den destruktive kreativiteten.
Med tillatelse fra forfatteren
Til samfunnsøkonomisiden
Til Dedekams forside Til toppen
Det kostbare samfunnet
Dagens Næringsliv 25. februar 2006
Uten filter
STEIN B. HAUGLID
Klart vi kan ha postkontorer
overalt, gi billig strøm til Hydro og Norske Skog og fylle alle svømmebassenger
med vann. Men velferdssamfunnet er ikke gratis.
Budsjettbetingelse, den
begrensning som kjøpsmulighetene
(inntekt, kredittmuligheter, formue, likviditet)
setter for en konsument når han
skal bestemme sitt forbruk.
Gyldendal Norsk Forlag: "Økonomisk
oppslagsbok"
Selvsagt
var det hyggeligere før. Det var postkontorer overalt og hyggelige butikker på
annethvert hjørne. Konene og mødrene var hjemme. Trafikken var minimal og
skoleveien trygg. Det var sne om vinteren og sol om sommeren. Barna var høflige
og læreren hadde slips. Det var vann i bassenget på Torggata Bad og Bislett var
Bislett.
Nå er det ikke sånn lenger. Velferds- og
velstandssamfunnet har gitt oss tidsklemme, "blåruss",
turbokapitalisme og nedleggelser. Når servicetilbudet øker med barnehager og
sykehjem, når flere og flere tar videregående og universitetsutdannelse, når vi
kan kommunisere på faks og nett, når vi har fri på lørdager og fem ukers ferie
og mor har kommet seg ut av kjøkkenet, så er det litt sent å ville beholde
fortiden. Grusveier og 78-plater er passe romantisk, nostalgisk og passé.
Debatten om nedleggelse av postkontorer
og aluminiumsverket i Årdal eller Union i Skien mangler derfor et helt
vesentlig element. Det er litt for mange som glemmer at både ulønnsomme
postkontorer og lite lønnsomme bedrifter koster penger. De stjeler ressurser.
Vi hadde ikke velferdssamfunnet før. Derfor kunne vi ta oss råd til utallige
postkontorer og trikkekonduktører, gatefeiere og service på bensinstasjonen.
Selvsagt kan vi ha mengder av
postkontorer nå også, men dersom de ikke er lønnsomme, må vi altså ha mindre av
noe annet. Og det vil vi nødig. Vi vil ha alt vi har og enda litt mer av det
aller meste. Da kan ikke Posten bare velge å ha litt mindre overskudd. Posten
kan teoretisk godt gå i balanse, den, men det betyr at dens bidrag til
samfunnet blir mindre, eller at samfunnets bidrag til Posten må bli større.
Overskudd i Posten betyr penger til gratis skolebøker, til Dansens Hus eller
hva politikerne måtte finne det for godt å bevilge dem til. Underskudd betyr
færre barnehageplasser.
Hver eneste krone som spares i Posten
betyr at en krone mer kan brukes til noe annet. Ikke er tilbudet blitt
dårligere heller. "Post i butikken" betyr lengre åpningstider og like
god service. Kunne noen finne på "vinmonopol i butikken" også, ville
livet kunne bli enda bedre.
På samme vis er det med Hydro i Årdal og
Norske Skog i Skien. Å opprettholde lite lønnsomme arbeidsplasser betyr mindre
overskudd, dårligere lønnsevne, lavere avkastning og utrygghet for de ansatte.
For hvem vil vel investere i bedrifter som bevisst satser på lav avkastning?
Staten, kanskje? Skattepengene våre? Oljefondet, som nå heter Statens
pensjonsfond?
Egentlig er den stadig tilbakevendende
støyen rundt enkeltnedleggelser ganske overraskende. All erfaring viser jo at
det norske samfunnet har en utrolig evne til å suge opp arbeidskraft som blir
overflødig.
Siden 1970 er antallet bønder redusert
fra 190 000 til 55 000, og antallet sysselsatte i industrien har falt fra 380
000 til 260 000 i runde tall. Samtidig har antallet kvinner sysselsatt i
arbeidslivet økt fra 620.000 til 1 070 000 og antallet menn fra 1 070
000 til 1 200 000, ifølge litt avrundet statistikk fra Statistisk
sentralbyrå.
Disse voldsomme endringene, tilsammen
nesten 850.000 arbeidsplasser i løpet av 35 år, har vi klart å tilpasse
samfunnet vårt. Omstillinger er velferdssamfunnets pris og samtidig dets
gevinst. De er noen ganger smertefulle, men uten dem ville vi vært temmelig
fattige.
Protestene mot nedleggelser og
omstilling i Posten som i landbruket og industrien er egentlig svaret på
følgende spørsmål: Har vi det ikke bra nok nå? Er vi ikke velfødde og
velutstyrte nok? Kan vi ikke stanse her?
For noen er svaret åpenbart jo. Kanskje
de har rett, men da kan de ikke samtidig be om mer velferd, mer til barn og
unge, mer til gamle og syke, mer til kunst, kultur og pressestøtte, til
forskning og veier, snemåking og offentlige kommunikasjoner.
For de fleste er likevel svaret nei. Vi
vil ha mer. For det er ingen tvil: Materialisten i oss har overtaket, uansett
hva vi sier. Vi har behov for ny bil og ny sofa, flere dvd-er, mp3-er og
iPod-er. Låneveksten forteller at vi ikke engang er fornøyd med den
"normale" velstandsveksten. Hytter, biler og båter krever sitt.
Derfor må noen finne posten hos nærmeste
kjøpmann eller kjøre en kilometer mer. Derfor må bedrifter legge ned. Derfor
burde de rødgrønne skrytt litt mindre av verktøykassene sine både før og etter
valget.
Med tillatelse fra
forfatteren (C) Dagens Næringsliv
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside Til toppen
Stein Aabø
Prinsessene i Qatar
Dagbladet
27. januar 2006
Kristin Halvorsen vil bremse bruken av oljekroner. Likevel vil hun
bruke mer enn noen finansminister før henne.
DA FINANSMINISTER Kristin Halvorsen
var tenåring, oppholdt hun seg ei tid sammen med familien i oljestaten Qatar i
Persiabukta. Landet ble styrt av en oljesjeik, og tilfellet ville at hun skulle
få treffe sjeikens prinsesser. Hun var spent. Hvordan var ordentlige arabiske
prinsesser? Som i 1001 natt? Ikke riktig. Hun møtte «noen digre dundredeiser»
som satt med tomme blikk og godteboller foran seg. De hadde ingen ting å bryne
seg på. «Det er det mest livstrøtte syn jeg noensinne har sett», fortalte hun
til humrende samfunnsøkonomer samlet til seminar på Sanderstølen denne uka.
HALVORSENS
POENG var ikke å skape diplomatiske forviklinger mellom to oljestater 30 år
seinere ved uærbødig omtale av statsoverhodets døtre. Prinsessene i Qatar var
ment som et bilde på at rikdom kan føre til latskap og dekadanse. En rekke land
har opplevd at store, midlertidige inntekter fra naturressurser ikke har ført
til varig økt velstand for befolkningen som helhet. Vi har hørt om «gullets
forbannelse» for den spanske økonomien etter conquistadorenes plyndrertokt i
Latin-Amerika. Vi har hørt om «Hollandsk syke» etter store nederlandske
oljefunn. Norge har derimot, så langt, klart å forvalte oljeformuen på en måte
som inngir respekt både blant innenlandske og utenlandske økonomer. Blant folk
flest sitter respekten imidlertid lengre inne. De ser en raskt voksende
pengebinge samtidig som det store politiske temaet er hvor vanskelig det er å
bekjempe fattigdom og hvor viktig det er å stramme inn på de framtidige
pensjoner. Nyhetsbildet er fullt av eksempler på uløste oppgaver i kommunene og
politisk krangel om begrensede midler. At hver og en av oss privat har mer å
rutte med enn noen generasjoner før oss, er på den annen side lett å glemme.
OLJEFORMUEN
har nemlig gitt oss mulighet til bruke mer både i offentlig sektor og privat
enn vi ville kunnet uten. Det blir gjentatt av alle finansministrer, enten de
er røde eller blå. Halvparten av alle inntektene den norske staten har hatt av
olje som er pumpet opp av Nordsjøen er allerede brukt. Budsjettene ville sett
helt annerledes ut uten innsprøyting av betydelige, årlige oljemilliardsummer.
Det er altså ikke slik at vi ikke bruker oljekroner. Men det er inntrykket vi
sitter igjen med når Carl I. Hagen og Siv Jensen driver valgkamp. Ikke minst på
grunn av deres vedvarende og høylytte ønsker om å bruke mer oljepenger for å
løse aktuelle problemer, kom flertallet på Stortinget til enighet om den
berømmelige handlingsregelen for bruk av oljeformuen. Den sier at politikerne
kan disponere realavkastningen av oljeformuen, definert til pluss-minus 4
prosent, hvert år. Regelens poeng er at vi ikke skal tære på selve formuen. Vi
skal høste fruktene av treet, ikke sage det ned og bruke veden. Bare slik vil
oljeformuen bli varig, en slags Sareptas krukke, til glede for framtidige generasjoner
på samme måte som for oss.
PROBLEMET ER
at framtidige generasjoner ikke har stemmerett. Det har vi. Og et stigende
antall av de levende med stemmerett vil bruke mer oljepenger enn det
regjeringen mener er ansvarlig.
Det skaper på kort
sikt et politisk problem for dem som vil holde igjen på bruken av oljepenger.
På lang sikt kan det skape problemer for dem som ennå ikke er født. Og kanskje
også for en del av oss levende som blir avhengige av de ufødtes solidaritet når
vi vansmekter på underbemannede sykehjem.
Når Kristin
Halvorsen nå varsler at det kan bli aktuelt å bruke mindre av oljeformuen enn
de 4 prosentene som er definert som realavkastningen, er det nettopp for å
legge litt til side, til tidene blir dårligere enn de er nå. Oljeprisen har økt
mer enn noen ville tro for et par år siden. Følgen er at også oljeformuen
stiger raskere enn prognosemakerne så for seg. Dermed stiger også beløpet som
de 4 prosentene utgjør. Det gir den sittende regjering anledning til å vasse i
oljekroner de siste to åra før valget i 2009. Halvorsen mener det får holde å
vasse til midt på leggene og ikke til knes. Derfor sier hun alt nå at det kan
bli aktuelt å ta mindre enn 4 prosent. Likevel vil hun bruke mer enn noen
finansminister før henne. Men det er det ikke lett å fortelle misfornøyde
velgere, som ikke har møtt prinsessene i Qatar.
Med tillatelse fra forfatteren © Dagbladet
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside Til toppen
Menn og kvinner bruker pengene ulikt
Forbruksundersøkelsen, aleneboende kvinner og menn, 2001–2003
Kvinner og menn som
bor alene bruker i snitt 200 000 kroner i året. Men menn og kvinner prioriterer
budsjett sitt ulikt: mens mennene bruker dobbel så mye penger som kvinnene på
utstyr som TV, PC og annet digitalt utstyr, er det ikke uventet kvinnene som
bruker de største pengesummene på klær og sko.
Av Hege
Kristin Fosser Pedersen
De totale forbruksutgiftene til aleneboende
kvinner og menn i Norge er i perioden 2001–2003 nesten identiske. Årlig bruker
begge kjønn omkring 200 000 kroner. Det er spesielt utgiftene til bolig, lys og
brensel som i forhold til tidligere år tar en større del av budsjettkaka.
Speil, speil på veggen der...
Aleneboende kvinner og menn brukte i perioden
2001–2003 drøyt 4 prosent av budsjettet til klær og sko, litt mindre enn
tidligere år. Dette skyldes neppe at de som bor alene i dag kjøper mindre klær
og sko enn på slutten av 1990-tallet, men det henger sammen med at disse varene
relativt sett er blitt billigere fordi prisveksten har vært mindre enn på mange
andre varer.
Men tallene levner ingen tvil om at norske,
aleneboende kvinner bruker en god del penger på klær og sko. Andelen av utgiftene
som går til klær og sko har holdt seg stabil for kvinnenes del, og utgjør 5,5
prosent av budsjettet, eller nærmere 11 000 kroner i året. Mannens forbruk er
ikke like høyt på dette området, og summen ligger rundt drøyt 5 000 kroner i
året.
Mytji lys og mytji varme
Bolig, lys og brensel er den desidert største
utgiftsposten til aleneboende. Boligutgiftene øker, og dette merker spesielt
kvinner og menn som bor alene. Andelen av budsjettet som aleneboende bruker på
bolig, lys og brensel er økt siden Forbruksundersøkelsen i 1996–1998. Den gang
brukte aleneboende menn og kvinner i snitt drøyt en fjerdedel av budsjettet til
dette. I dag bruker de om lag en tredjedel.
Aleneboende bruker i snitt mer penger på
boligformål enn en gjennomsnittlig norsk husholdning. Både kvinner og menn
bruker omkring 65 000 kroner årlig, og tallet har holdt seg stabilt på
2000-tallet Til sammenlikning bruker en gjennomsnittlig norsk husholdning, som
i snitt består av 2,2 personer, drøyt 81 000 kroner på det samme formålet. For
dem utgjør dette vel en fjerdedel av budsjettet.
Når det gjelder møbler og
husholdningsartikler, er det ingen tvil om hvilket kjønn som åpner lommeboka
oftest. Kvinner bruker i snitt 14 400 kroner, mens menn bruker 10 300 kroner i
året. Blant annet bruker kvinner fire ganger så mye penger på kjøkkenutstyr,
glass og dekketøy enn menn. Det eneste mannen bruker mer penger på enn en
kvinne, er verktøy og utstyr til huset og de bruker dobbelt så mye penger på
lønnet husarbeid/hushjelp.
|
|
Uten mat og drikke
Kvinner og menn bruker i underkant av en
tiendedel av budsjettet sitt på mat og alkoholfrie drikkevarer som kaffe, te,
mineralvann, brus og juice. Årlig bruker både kvinner og menn omkring 18 000
kroner. Men kvinner bruker nesten 50 prosent mer penger på for eksempel frukt i
året enn menn. Også når det gjelder grønnsaker, poteter og fisk bruker kvinner
mange hundre kroner mer enn menn som også bor alene. Mennene bruker derimot mer
penger enn kvinner på brød og kornprodukter, mineralvann og på kjøtt.
Aleneboere bruker i snitt 5 prosent, eller
ca. 9 000 kroner, av sine disponible utgifter til å kjøpe mat og drikke på
restaurant. Norske menn bruker i snitt nesten 11 000 kroner i året, og kvinnene
bruker ca. 7 500 kroner.
Drikker og røyker mer
Siden 1945 er det samlede forbruket av
alkohol mer enn tredoblet, og årlig drikker hver voksne person nå i
gjennomsnitt seks liter ren alkohol. Aleneboende bruker mer av budsjettet til
alkohol og tobakk enn en gjennomsnittlig norsk husholdning, men andelen som går
til alkohol og tobakk er redusert siden perioden 1996–1998. Den gang brukte
mennene i snitt 4,5 prosent av budsjettet sitt på dette, mens kvinnene brukte
3,5 prosent. Den ferskeste forbruksundersøkelsen viser at norske menn som bor
alene bruker drøyt 4 prosent (8200 kroner) av utgiftene sine på alkohol og
tobakk. Enslige kvinner bruker drøyt 3 prosent (6200 kroner).
Men det er store forskjeller på hva slags
alkoholholdige drikker menn og kvinner kjøper. Mens menn helt klart foretrekker
øl og brennevin, bruker kvinner uten tvil mest av sitt alkoholbudsjett på vin.
Kvinner bruker faktisk over dobbelt så mye penger i året på vin sammenliknet
med menn som også bor alene. Mens kvinner bruker 1800 kroner i året på
vininnkjøp, bruker menn drøyt 800 kroner. Når det gjelder øl derimot, er det
mennene som topper statistikken. De bruker i snitt nærmere 2400 kroner i året
på øl, over dobbelt så mye som aleneboende kvinner. Menn bruker over 4000
kroner i årlig på tobakk, kvinner 2700 kroner i perioden 2001–2003.
o`sole mio
Menn og kvinner bruker omtrent like mye
penger på kultur og fritid, og dette er den tredje viktigste utgiftsposten til
aleneboende. En gjennomsnittlig mann eller kvinne bruker årlig 23 500 kroner,
eller en drøy tiendedel av de samlede forbruksutgiftene, på dette formålet.
|
Men det betyr definitivt ikke at kvinner og
menn bruker pengene sine på de samme tingene. Mennene bruker klart mest pengene
på audiovisuelt utstyr som for eksempel TV, PC, digitalt utstyr, fotoutstyr,
IT-utstyr, film og CD-er. Årlig går det med nærmere 5 500 kroner, mens kvinnene
bruker under halvparten av denne summen. Også når det gjelder spill og lotteri,
er det mennene som bruker mest penger. Nærmere 3400 kroner årlig bruker
mennene, kvinnene bruker ca. halvparten.
Kvinnene derimot, bruker sammenliknet med
menn, mye penger på blomster og hage. De bruker 1700 kroner på dette, tre
ganger så mye penger som aleneboende menn bruker. Når det gjelder utgifter til
aviser, bøker og skrivemateriell, er kvinnene klart på topp. De bruker drøyt 5
000 kroner årlig på dette. Menn bruker nærmere 2 700 kroner. Over halvparten av
kvinnenes penger går til aviser og tidsskrifter, og nesten 2000 kroner går kun
til bøker. Til sammenlikning bruker menn 700 kroner i året på å kjøpe seg
bøker.
Kvinner bruker også en tusenlapp mer i året
enn menn på feriereiser og pakketurer. Dette stemmer godt med
Ferieundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå som viser at kvinner reiser litt
oftere på ferie enn menn. Mens kvinner bruker nærmere 4 000 kroner årlig på
ferier, bruker menn nærmere 3 000 kroner. Både kvinner og menn har redusert sin
pengebruk på feriereiser og ferieturer med ca. tusen kroner siden undersøkelsen
i 2000–2002.
|
Tut og kjør
Etter bolig, bruker norske husholdninger mest
penger på transport. Andelen av utgiftene som går til transport ser ut til å ha
stabilisert seg. I perioden 2001–2003 utgjorde transportutgiftene 52 700
kroner i året, nær en femtedel av husholdningens utgifter.
Enslige menn bruker prosentvis like stor
andel av sine utgifter på transport som en norsk gjennomsnittshusholdning. Både
for enslige kvinner og menn er dette den nest største utgiftsposten. Men mens
menn bruker nesten 19 prosent (37 000 kroner) av de totale utgiftene sine på
transport, bruker kvinner 13 prosent (26 000 kroner). Den klart største
utgiftsposten for begge kjønn er drift og vedlikehold av transportmidler som
biler, motorsykler og sykler.
Menn bruker i snitt nesten 12 000 kroner på
kjøp av transportmidler, og kvinner bruker ca. 8 500 kroner. Menn har redusert
sitt forbruk på dette området på 2000-tallet. De bruker nå færre penger i året
(6 000 kroner) på å kjøpe egne transportmidler, og også mindre penger på drift
og vedlikehold av disse transportmidlene.
Frigitt 1. februar 2005 ©
Statistisk sentralbyrå
Til
samfunnsøkonomisiden Til Dedekams forside Til toppen